Tuesday, July 30, 2013

Membizikan diri =)

Buzy...Bizi... 
hahahaa..

Kenapa?
Sebab nak siap kan cerpen nie.. =)


Nantikan yea.. =)

Tuesday, July 23, 2013

SAHABAT

Ku ingat panas sampai kepetang, takku duga hujan ditengahari..
Takku duga sahabatku kini bahagia dengan owng yang kusayangi..

Itulah yang dirasa oleh kawan baikku kini.. 
aqu cuma boleh memberi semangat untuk dia terus kuat..
kumbang bukan seekor..
kerana lelaki, perlu ke merana..

"Kau tak perlu menangis sebab dia.. dia yang rugi..bukan kau.." Kata aqu
"Kenapa pulak..?" Tanya kawan baikku tadi
"Kau hanya kehilangan owng yang tak mencintai kau tapi dia kehilangan owng yang care and sayang at dia.." jawab aqu


Aqu hanya mampu memberi kata nasihat.. kerna dengan sesungguhnya aqu pon tak kuat..
baru diuji sikit, sudah lembik...
Tapi apa yang aqu mampu buat sekarang..
bersama kawan baikku untuk terus tabah...




Sahabat,
Andai bahu ini kau perlukan dikala masalah melanda,
aqu sedia menghulurkan,
Andai telinga ini kau perlukan dikala kau ingin meluahkan,
Aqu sedia mendengar,
Andai mulut ini kau hendakkan dikala kau inginkan nasihat,
Aqu sedia kongsikan..
Andai tubuh ini kau ingin dikala kau ingin meluahkan,
Aqu sedia depakan tangan,
KERANA,
Kau SAHABAT,
kau TEMAN,
kau KAWAN,
dan  kau SAUDARA DUNIA AKHIRAT.. 


Love u my bestie.. i wish u will more bright and be more shining mood..
smilee.. and keep smilee..
becoz your smilee is very precious...

Mata oh Mata

Pagi tadi sewaktu abis sahur, 
eyka tengok cermin... 
mata dah macam kene tumbuk.. Lebam.. Bengkak..
Ya Allah..
Terkejut tengok..

sumber google

Tengah Hari tue mata dah start merah.. pedih.. dan berair..
serupa owng menangis tak berlagu plak.. ='(

sumber google

lepas berbuka tadi, tengok mata.. 
lebam dah kurang.. bengkak makin kuat.. ='(
Mata pon dah kabur.. mcm ner nak bawa motor esok nie.. 
mmmmmmmm...,..

YA ALLAH, KUATKAN DIRIKU UNTUK MENEMPUHI UJIANMU..

Monday, July 22, 2013

Kehilangan yang tiada penganti

Dalam kelam malam, air mata menitis tanda kerinduan..
Tangan ditadah.. Doa diucap..
setelah sekian lama dia pergi..
aku masih menanti. Kapan dia akan kembali..
Tapi itu semua hanya mimpi..
mimpi yang tak mungkin jadi realiti..

Kerinduan terus meniti..
hati kecilku kini kosong..
tanpa kata.. tanpa senyum.. tanpa pesanan
dari mu..
Air Mata terus meniti dipipi..
hendak ku tahan tapi ia tetap mengalir..
mengalir ibarat sungai yang tiada penghujung..



Kini
 Ku hanya mampu mengirim doa
tanda aku mengintinya..
tanda aku merinduinya..
Semoga dia tenang disana..


dia Kembar
Kawan
Sahabat
 Saudara
 dialah satu-satunya 
Tiada dua atau tiga..
Hanya dia..



- telekung dilipat kemas.. sejadah disidai elok.. -



Kini
 hampir 4 tahun, 
dia pergi..
Perginya menemui kekasih abadi 

1992-2009
AL-FATIHAH






Saturday, July 20, 2013

GA Ramadhan by KanvasDakwat


Join.. Join.. XD

GA Kad Raya 2013 by EJulz



Jom Join.. 
Kad Raya >.<


Ramadhan Giveaway by Sabrina INa


JOM JOIN RAMADHAN GIVEAWAY BY SABRINA INA !!
PELBAGAI HADIAH MENARIK YANG DISEDIAKAN .

Segmen Kad Raya by DiyanaHani




 

 Segmen Kad Raya by DiyanaHani berlangsung selama seminggu iaitu bermula pada 20/7/2013 sehingga 27/7/2013.Segmen ini  diadakan untuk memberi penghargaan kepada penyokong-penyokong blog ini bersempena dengan hari raya aidilfitri yang akan tiba tidak lama lagi. 


KLIK BANNER DAH JOIN 



Friday, July 19, 2013

Alhamdulillah, Abby dah selamat menjadi isteri orang..

Wah.. eyka dapat news yang Abby Abadi dah bernikah jejaka pilihannya yang bernama Farhan..
^__^

Alhamdullilah 
Tahniah eyka ucapankan.. 
dengar citer, majlis pada bulan syawal nnty.. 


Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fee khair.
Barakallah hu lakuma wa baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fii khair.

Abby dengan suaminya 

Thursday, July 18, 2013

Segmen Jom Tambah Follower Blog Kita...

Click.. Click..

Jom Tambah Follower =)








Saat Kamu Tidak Punya Siapa-siapa...


Allah sentiasa disisi hambanya =)







Segmen Doodle Peplum Raya !

Click.. click.. 


[Detail doodle]
- Corak tudung (pilih corak yang diberi atau cari sendiri)
No 2
- Baju & kain (sama warna, satu warna sahaja)


- Lapisan peplum & tali pinggang (sama warna, satu warna sahaja)


- Kasut

Hitam =)


* Jemput Join Semua *

[Update] Luahan DAYANA LOKMAN untuk suaminya ASHRAF MUSLIM

[ Nukilan nie bukan dari dayana,
 tapi dari seowng perempuan lain.. ]





Kecoh sudah kes ASHRAF MUSLIM kawin satu lagi..
entah la kan.. Hati owng susah nak baca..
tapi kesian dgn dayana la..
dimadukan dalam diam ='(

Sewaktu dimajlis persandingan =)

Luahan DAYANA LOKMAN untuk suaminya ASHRAF MUSLIM
Tak usah bicara tentang payung emas
Kerana
Aku belum layak iktiraf diri sesuci khadijah atau fatimah

Tak usah bicara tentang zuriat
Kerana
Aku bukan Allah...mudah menyebut kun fa ya kun...

Tak usah bicara tentang setia
Kerana
Aku pasti kau tahu aku bukan perempuan jalanan

Tak usah bicara tentang tanggungjwb
Kerana
Aku tahu kau lebih arif tentang itu

Tak usah bicara tentang kesempurnaan
Kerana
Aku terima kekurangan kau kerana Allah

Tak usah bicara tentang dia
Kerana
Aku diasingkan darimu kerana dia

Sucinya aku, kau miliki ketika di Makkah
Hebatnya dia, kau sembunyikan ketika di Thailand..

Berhenti beralasan ini semua jodoh ketentuan Allah...
Kerana satu dunia tahu
Hanya itu lah jawapan mudah utk lepaskan kekhilafan yg disengajakan...
*Semoga Dayana kuat menempuhi ujiannya.. 

Izzue Islam HoneyMoOn?

Wah.. Tajuk tak leh bla kot.. 

Hahaa.. Adat la owng baru kawen gi honeymoonkan =)
tapi ada yang tanya eyka.. 

SIAPA IZZUE ISLAM NIE?


Izzue Islam nie adalah angota kumpulan FORTEEN dan jugak Hero drama SSID =)

Heroinnya ialah TIZ 

back to topic.. eh.. speaking plak.. hahhaha

Izzue baru je mendirikan perkhawinannya dengan gadis pilihan hatinya merangkap pengurusnya jugak..

izzue & Awin
Difahamkan,baru-baru ini pasangan ini ke Thailand untuk menjayakan rakaman program siaran Astro Ria, Romantika Raya.Bak kata orang sambil menyelam sambil minum air,kesempatan ini tidak dilepaskan oleh pasangan romantis ini untuk berbulan madu di sebuah lokasi romantis di Thailand.

Antara gambar yang dikongsi oleh Instagram CST Production untuk tatapan peminatnya =)

 Photo: TRIP TO BANGKOK
credit photo : CST PRODUCTION
  Photo: TRIP TO BANGKOK
credit photo : CST PRODUCTION
Photo: TRIP TO BANGKOK
credit photo : CST PRODUCTION Photo: TRIP TO BANGKOK
credit photo : CST PRODUCTION
Photo: TRIP TO BANGKOK
credit photo : CST PRODUCTION  Photo: Sepetang di Nong Nooch.Seronok Isteri saya naik gajah semalam.nantikan di #romantikaraya 
credit photo : @cstproduction


Dan dengarnya mereka masih disana =)
Amboi..Bulan puasa pon honeymoon.. hehee


*Eyka doakan kalian berbahagia till jannah =)*

Wednesday, July 17, 2013

Poligami? APAKAH?

Eh.. jangan terkejut tengok tajuk tu.. 
Bukan nak jadi isteri kedua.. ketiga.. keempat..
cuma nak menambah ilmu didada jer.. =)

Hukum asal poligami ialah harus dan dibolehkan seperti mana

 firman Allah s.w.t :

وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَى فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ
“ Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim ( apabila kamu berkahwin dengan mereka ), maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan ( lain ): dua, tiga atau empat.” (Surah An-Nisa’:3)

 TAPI




hukum poligami ini boleh menjadi sunat, makruh atau haram berdasarkan suasana dan keadaan individu yang ingin berpoligami.

SUNAT
Apabila seseorang lelaki memerlukan isteri yang lain; contohnya, beliau tidak cukup dengan hanya beristeri satu atau isteri pertamanya sakit atau mandul, sedangkan beliau mengkehendaki anak dan dia merasa mampu berlaku adil terhadap isteri-isterinya.Hukum poligami pada ketika ini adalah sunat. Ini kerana, ia mempunyai kebaikan serta maslahat syarak. Ramai kalangan para sahabat Rasulullah s.a.w berkahwin lebih dari satu.

MAKRUH
Sekiranya poligami itu bukan kerana keperluan tetapi hanya untuk menambah keseronokkan hawa nafsu semata-mata dan dia meragui ( syak ) kemampuannya untuk berlaku adil terhadap isteri-isterinya, hukum poligami ketika ini adalah makruh. Ini kerana poligami itu bukan kerana keperluan dan boleh jadi kesan daripada perkahwinan itu akan memberikan kemudharatan kepada isteri-isterinya disebabkan kerana tidak mampu berlaku adil terhadap mereka. Sabda Rasulullah s.a.w :
دع ما يريبك إلى ما لا يريبك
“ Tinggalkanlah perkara yang meragukan kamu kepada perkara yang tidak meragukan kamu ”.
(Imam an-Nawawi, Abu Zakaria Yahya bin Syarf an-Nawawi.Hadith riwayat Imam at-Tirmizi daripada Hassan bin Ali r.a dalam bab berkenaan keadaan kiamat dan bab ikatlah ia dan bertawakal.Katanya hadith ini hasan shohih. No. 2520. Dar as-Salam. Cetakan pertama. Tahun 2002.)

HARAM
Jika seseorang lelaki ingin berpoligami merasa zhan atau yakin dia tidak mampu berlaku adil terhadap isteri-isterinya, boleh jadi kerana kemiskinan atau kerana kelemahanya atau dia tidak yakin dirinya dapat mengawal kecenderungan dan sifat prejudisnya, hukum poligami pada ketika ini ialah haram kerana ia akan memberi kemudaratan kepada orang lain. Sabda Rasulullah s.a.w :
لا ضرر و لا ضرار
“ Tidak ada kemudaratan dan tidak boleh melakukan kemudaratan.”
(Ibnu Majah, Abu Abdullah Muhammad ibn Yazid al-Qazawini. Diriwayatkan Dalam Kitab Hukum-Hakam, Bab Sesiapa Yang Menggunakan Haknya Tetapi Memudaratkan Jirannya.)  Firman Allah s.w.t :
فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلَّا تَعُولُوا
“ Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil ( di antara isteri-isteri kamu ) maka ( berkahwinlah dengan ) seorang sahaja, atau ( pakailah ) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki.Yang demikian itu adalah lebih dekat ( untuk mencegah ) supaya kamu tidak melakukan kezaliman.” (Surah an-Nisa’: 3.)


Antara Sebab dibolehkan berpoligami 


  • Mandul
  • Isteri Menderita Sakit Yang Berpanjangan
  • Isteri sukar dididik
  • Suami Yang Sentiasa Musafir
  • Tabiat Biologi Lelaki Berbeza Dengan Wanita
  • Jumlah Wanita Lebih Ramai Daripada Lelaki

Tapi jangan pergunakan POLIGAMI untuk kepentingan diri sendiri..
Jika ingin / berniat berpoligami, berlaku adil kepada isteri-isteri =)

Nak tau lebih lanjut di SINI & SINI

SUMBER Di SINI..


[ Wanita mana yang sanggup membenarkan SUAMI berpoligami Tapi hadiah terbesar yang wanita akan dapat ialah payung emas disyurga tapi eyka tak kuat nak shared suami -.-]

Shawal Giveaway by Syazlia & FD


klik banner untuk join

Senarai hadiah:
Peplum tribal x 3, skirt lycra x 1, pashmina x 1, shawl x 1, brooch x 3, topup RM10 x 2, topup RM5 x 3, duit Raya RM20 x 2


Giveaway by Ana

Photobucket
click to join XD

eyka telah dijemput oleh tuan tanah untuk join giveaway nie..
alhamdulillah..
Inn Syaa Allah.. Mana tahu rezeki =)


Hijab Bukanlah Perhiasan Yang Menyebabkan Muslimah Jadi Pusat Perhatian


Wahai muslimah,
Mmg kerjanya syaitan apabila sudah ingin menutup aurat, dipalingkan pula supaya tidak mengikut syariat. Syaitan menghiasi wanita itu dengan pandangan nafsu dari setiap sudut anggota badan apabila ia keluar dari rumahnya.

Ibnu Mas’ud ra telah meriwayatkan bahawa Rasulullah saw telah bersabda , “Wanita adalah objek yang tersorok (aurat), apabila ia keluar syaitan akan menghias mereka untuk menggoda kaum lelaki.” (At-Tirmizi).

Juga, Allah Azzawajalla telah memperingati kita Kaum Adam dan Hawa untuk menjaga pandangan mata :

Nur [30] Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka.

Nur [31] Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram)

let's cover our aurah.. 
let's be beautiful.. 
not beautiFOOL :)

Song | My Everything

Nak Update pasal satu lagu =)



Lagu nie eyka tau dari program Korea [ WE GOT MARRIED ]
lagu nie adalah salah satu OST program nie.. =)
Bait-bait lagu nie sesuai kalau dah kawen =D

Lyric in english
(amboi Speking london)


Sometimes I sit in silence
waiting for a sign, I’m breathless
Can’t believe that you’re not just a dream
But when you take my hand
my fears all fade away
Your love is more real than anything,
Oh, that I’ve ever known

Hold me close
don’t ever let me go, I am yours,
with all of my heart,
all of my soul
Never lookin’ back, you set me free

You are my everything
The very air I breathe
And your love is all I ever need to know
That we can live this life
Forever side by side
You give me strength to face the tides
You’re the sunlight in my sky
The way you look into my eyes,
I feel brand new, alive,
Cuz they tell me that I’m yours, and
You’re mine

Thought I had all the answers,
knew my way around, my life was
something that I thought would never change
Then you came along,
turned my world upside down
And baby I’m so glad that I was wrong
In your love, I am home

Hold me close
don’t ever let me go, I am yours,
with all of my heart,
all of my soul
Never lookin’ back, you set me free

You are my everything
The very air I breathe
And your love is all I ever need to know
That we can live this life
Forever side by side
You give me strength to face the tides,
You’re the sunlight in my sky
The way you look into my eyes,
I feel brand new, alive,
Cuz they tell me that I’m yours, and
You’re mine

So when things don’t go your way
When you’re let down, when you fear,
just reach for me, I’m here, oh,
Every storm, any mountain to be climbed,
lean on me, I’m by your side,
I will never leave your side

You are my everything
The very air I breathe
And your love is all I ever need to know
That we can live this life
Forever side by side
You give me strength to face the tides,
You’re the sunlight in my sky
The way you look into my eyes,
I feel brand new, alive,
Cuz they tell me that I’m yours, and
You’re mine .... mine...


Tak salah nak tau lagu luar.. XD

Ramadhan | 8 Hari sudah...

Pejam celik-pejam celik dah 8 Ramadhan sudah..
dan dalam sejarah, eyka xjejak lagi at bazar Ramadhan..
alhamdullilah.. 
Sepanjang ramadhan nie, makan apa yang ada jer.. XD


Jadual Dibulan Ramadhan =D


Tapi..Tapi.. Tapi..

Ader satu benda yang eyka xsuka bila mula masuk bulan RAMADHAN nie..
Mercun.. 
Baru 8 hari berpuasa, tapi stock mercun dah berkotak-kotak..
pastu main sampai tengah malam plak.. emmm..
dan yang paling tak boleh bla tu..
yang main tu, dah boleh panggil pakcik.. 
bapak budak yang overacting plak..

eyka nak lelap mata boleh tersedar dek sbb bunyi mercun yang boleh buat gugur jantung..
kalau main tu jauh-jauh, masih diterima.. 
TAPI 
mainnya depan umah eyka.. 
gi la main dpn umah sendiri.. 
APTB =="



*Semoga terbuka pintu hati mereka untuk lebih dekatkkan diri kepada yang maha ESA*

GA Ramadhan Raya by Emas Putih


Hadiah
Top Referral - RM50
84 Hadiah untuk dimenangi

Tarikh Mula 10 Julai 2013- 24 Julai 2013 (11:59pm)


I LOVE GIVEAWAY by www.nisakay.com

I LOVE GIVEAWAY
click to join


Giveaway Kad Hari Raya Bersama akubahrain.com



NAK KAD RAYA?
Jom sertai segmen Giveaway Kad Hari Raya dari Dumex bersama Akubahrain.com
Segmen ini akan berlangsung selama 12 hari sahaja iaitu daripada hari ini sehingga 19 Julai 2013 (Jumaat). 


 SYARAT-SYARAT :
(SILA BACA DENGAN TELITI!)

(1) Follow blog akubahrain.com termasuk Google + (jikalau ada)
(2) Buat entry bertajuk "Giveaway Kad Hari Raya Bersama akubahrain.com"
(3) Wajib Copy dan paste Code html Yang telah  disediakan Oleh akubahrain.com pada entry korang 

Tutorial Copy paste kod html




(4) Wajib klik di sini [Jujur]--> SINI, SINI, SINI (Tunggu sehingga habis Loading)
(5) Letakkan url entry korang di blog ini --> akubahrain.com


GiveAway
kad hari raya daripada dumex akan diberikan kepada 8 pemenang yang bertuah.

Top Referral 
2 kad hari raya + RM10

Cabutan Bertuah
6 kad hari raya sahaja.

SELAMAT MENYERTAI SEGMEN GIVEAWAY



Khasiat 10 Surah Sebagai Amalan Harian..





Khasiat 10 Surah Sebagai Amalan Harian



-SURAH AL-FATIHAH-
Amalkan membaca Surah Al-Fatihah semasa hendak tidur diikuti dengan membaca Surah Al-Ikhlas 3 kali, Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas. Insya’Allah akan aman tenteram dan dijauhkan daripada gangguan syaitan. Dianjurkan juga membaca surah ini sebanyak 44 kali untuk mengubati sakit mata, perut, gigi dan lain-lainnya dengan izin Allah s.w.t. Untuk mencegah kemarahan Allah, bacalah surah ini sebanyak 17 kali sehari iaitu dengan mengerjakan solat 5 waktu.

-SURAH YAASIN-
Telah bersabda Rasulullah s.a.w., sesungguhnya bagi setiap sesuatu itu ada hati, dan hati Al-Qur’an ialah Surah Yaasin iaitu jantung Al-Qur’an. Sesiapa yang membaca Surah Yaasin, nescaya dituliskan oleh Allah pahala menyamai sepuluh kali membaca Al-Qur’an seluruhnya. (Hadis riwayat At-Tarmizi dari Anas r.a.) Rasulullah s.a.w. juga bersabda: Surah Yaasin dinamakan di dalam kitab Taurat dengan sebutan “At-Mu’ammah” (yang umum), yang mengumumkan pembacanya dengan kebaikan dunia dan akhirat, menanggung segala bala baik dari kesusahan di dunia mahu pun akhirat. Pembaca juga akan dilindungi dari setiap keburukan dan kejahatan serta segala hajat dan kemahuan akan Allah kabulkan. Jika dibaca dalam satu malam semata-mata mengharapkan keredaan Allah, nescaya Allah akan mengampunkan dosanya. (Hadis riwayat Malik, Ibnu-Sunni dan Ibnu Hibban). Surah Yaasin ni juga jika diamalkan, akan terselamatlah kita dari kehausan di hari KIAMAT.

-SURAH AD-DHUKHAN-
Dibaca sekali pada malam Jumaat agar kita terselamat dari huru hara di Padang Mahsyar.

-SURAH AL-WAQI’AH-
Menurut beberapa hadis Rasulullah s.a.w., mereka yang mengamalkan membaca Surah Al-Waqi’ah pada tiap-tiap malam, insya’Allah tidak akan merasai kepapaan. Mereka yang membacanya sebagai wirid, insya’Allah akan beroleh kesenangan selama-lamanya. Mereka yang membacanya sebanyak 14 kali setiap lepas solat Asar, insya’Allah akan dikurniakan dengan rezeki yang banyak. Selepas solat Isyak, ambillah segelas air lalu bacalah Surah Al-Fatihah sekali, Ayat Qursi sekali dan Surah Al-Waqi’ah ayat 35-38 sebanyak 7 kali. Tiup dalam air dan minum. Dalam hati, niat untuk menjaga kecantikan diri dan kebahagiaan rumahtangga kita. Makna Surah Al-Waqi’ah Ayat 35-38 ialah : “Sesungguhnya, Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa. Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh), yang tetap mencintai jodohnya serta yang sebaya dengan umurnya.

-SURAH AL-KAUTSAR-
Sesiapa yang mengamalkan membaca surah ini sebanyak 1,000 kali, maka Allah s.w.t. akan menghasilkan hajatnya termasuk rezeki dan kenaikan pangkat. Sesiapa yang membaca 1,000 kali juga selepas solat Isyak hingga dia tertidur, insya’Allah dia dapat melihat Rasulullah s.a.w. dalam tidurnya.

-SURAH AL-KAFIRUN-
Sesiapa yang membaca Surah Al-Kaafiruun, maka bandingannya seperti membaca seperempat Al-Qur’an, disamping terlepas dari syirik, terjauh dari godaan syaitan dan terlepas dari peristiwa yang mengejutkan (Riwayat At-Tarmizi). Sebelum tidur, bacalah surah ini agar kita mati dalam iman serta membersihkan kotoran dalam diri kita.

-SURAH AL-MULK-
Sebuah lagi Surah dari Al-Qur’an iaitu Surah Al-Mulk mempunyai fadhilat dan faedah yang amat besar bagi sesiapa yang mengamalkan dengan membacanya serta memahami isi kandungan surah ini. Menurut beberapa hadis Rasulullah s.a.w., mereka yang mengamalkan membaca akan surah ini, akan mendapat syafaat dan keampunan dosa-dosanya. Mereka yang membacanya pada setiap malam sebelum tidur, insya’Allah, akan terselamat dari azab kubur.

-SURAH AL-IKHLAS-
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda kepada isteri kesayangan baginda, Siti Aisyah, antara mafhumnya: “Wahai Aisyah isteri ku, sebelum kamu tidur, khatamlah dulu Al-Qur’an.” Siti Aisyah lalu berkata, “Wahai suami ku, saya tidak mampu khatam Al-Qur’an sebanyak 30 juzuk itu.” Apabila mendengar kata-kata Siti Aisyah tersebut, Rasulullah s.a.w. sambil tersenyum lalu menjawab, “Barangsiapa yang membaca 3 kali Surah Al-Ikhlas sebelum tidur, seolah-olah ia telah khatam Al-Qur’an keseluruhannya”. Dari Rasulullah s.a.w.. pernah bersabda kepada Saidina Ali r.a., “Sesiapa hendak pergi musafir, kemudian ketika dia hendak meninggalkan rumahnya, ia membaca surah Al-Ikhlas 11 kali, maka Allah memelihara rumahnya sampai ia kembali. Ibnu Said Al-Khanafi menerangkan: “Surah ini dinamakan Surah Al-Ikhlas, ertinya bersih atau lepas. Maka barang siapa yang membacanya dan mengamalkannya dengan hati yang ikhlas, maka ia akan dilepaskan kesusahan duniawi, dimudahkan di dalam gelombang sakaratulmaut, dihindarkan dari kegelapan kubur dan kengerian hari kiamat.”

-SURAH AL-FALAQ-
Siti Aisyah menerangkan: “Bahawa Rasulullah s.a.w. pada setiap malam apabila hendak tidur, Baginda membaca Surah Al-Ikhlas, Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas lalu ditiupkan pada kedua telapak tangan, kemudian disapukan keseluruh tubuh dan kepala. Barang siapa terkena penyakit kerana perbuatan syaitan atau manusia, hendaklah membaca Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas sebanyak 41 kali selama 3 hari, 5 hari atau 7 hari berturut-turut. Barang siapa yang takut akan godaan syaitan dan manusia, takut dalam kegelapan malam atau takut dengan kejahatan manusia, bacalah Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas sebanyak 100 kali.

-SURAH AN-NAS-
Surah An-Nas adalah surah yang terakhir (114) dalam Al-Qur’an. Nama An-Nas diambil dari kata An-Nas yang berulang kali disebut dalam surah ini yang bermaksud manusia. Surah ini termasuk dalam golongan surah makkiyah. Isi surah ini adalah bagi menganjurkan manusia memohon perlindungan kepada Allah dari godaan syaitan baik yang berasal dari golongan manusia mahu pun jin. Surah An-Nas ini juga adalah penerang hati.




Agak-agak berat ke untuk kita amalkan surah-surah ni? 
Rasanya lebih berat lagi Allah nak bagi syurga pada kita yang jahil ni. Mudah-mudahan dengan amalan yang sedikit ni, atas belas kasihan Allah Yang Maha Pengasih mengampunkan dosa-dosa kita serta sudi membawa kita ke syurga-Nya. InsyaAllah, ameen...

Tuesday, July 16, 2013

Pembukaan Belog SSK


Alhamdulillah..

16 Julai 2013 || 12.30 PM 

Berasmi la Belog
SeribuSatuKisah
Tak tau nak tulis apa.. 
tak ader idea.. =D
tapi Tak pea..
Slow-Slow XD

Iklan :: Falah Abiya


Salam Ramadhan.. =D
Bila tiba ramadhan, Tumpuan kita lebih kearah menguatkan iman =)
Semoga amalan kita diterima =)

Bila dah ramadhan, pasti mood syawal makin menghampiri,
jadi eyka nak kongsi satu benda dengan semua..
iaitu BAJU RAYA
hahaha :)
Baju raya eyka masih dalam proses..=)
Kalau anda inginkan pelbagai pilihan baju kurung fesyen terkini tapi masih menutup aurat mengikut syarak..
Kalau anda ingin pelbagai pilihan shawl yang besar dan labuh..
jadi eyka rasa FALAH ABIYA dapat membantu..
berkonsepkan Fesyen Muslimah, Falah Abiya yang dimilik oleh 3 gadis membuka perniagaan menjual pakaian muslimah dgn harga yang sangat mampu milik.. 
dengan design eksklusif, trendy dan terkini..
Shawl yang dijual di Falah Abiya berkonsep trendy tapi LABUH :)
Anda boleh Membeli product Falah Abiya di [ Website ] / [ Fanpage ]
Pelbagai pilihan Baju Kurung/Jubah yang trendy =)
Pelbagai Jenis Shawl yang terkini =D

Monday, July 1, 2013

Misiku Kuza [Full episode]




Seorang doktor kacak bernama Aaron aziz( Arja Lee) tidak lagi mempercayai cinta selepas dikhianati oleh bekas isterinya dulu. Bagaimanapun kehadiran Kuza (Erin Malik) yang menjalani latihan di hospital tempat kerjanya telah merubah persepsi Dr Aaron tentang cinta.
Namun cintanya itu diganggi oleh adiknya sendiri lakonan Hairul Azreen yang turut mempunyai perasaan terhadap Kuza. Sikap Kuza yang berani dan jujur telah memikat kedua-dua jejaka itu kerana masing-masing pernah berhadapan situasi ‘hitam’ bersama wanita.


MISIKU KUZA




Credit to ::